Meillä on viime aikoina mennyt tokotreenit tosi kivasti ja Kerttu aina ihan intopiukalla odottaa mitä se sais seuraavaksi tehdä. Se on ihanan motivoitunu ja täynnä energiaa. Ollaan saatu kehuja ja meille jopa ehdotettiin edistyneempien ryhmään siirtymistä, kun Kerttu on jo eskaritasoa parempi! :) Toko on viime aikoina alkanu maistua paremmin myös ohjaajalle, kun edistystä on tapahtunu. Agilityssäkin ollaan edistytty kontakteilla ja tais Kerttu pientä hajua saada jo kepeistäkin. Oon ollu ihan fiiliksissä näistä onnistumisista, mutta mutta...

Viime kertaset tokotreenit sujui taas yhtä loistokkaasti, melkein loppuun asti, mutta ei sitte kuitenkaan. Kerttu oli mulla vapaana ja leikin sen kanssa pallolla niinku ollaan aina ennenki tehty siellä, mutta sitte se yhtäkkiä sai päähänsä juosta toisen koiran luo. Ei se ennen oo muiden luo yrittäny painella. Nyt se päätti siis ampasta vieraan koiran luo, ei tullu luo käskystä vaan ehti käydä haistelemassa vähän. Tuli kuitenkin melkein samantien takas ja olin ihan tyytyväinen, lähin kävelee vielä kauemmas poispäin muista ja heitin palloa kauemmas. Kerttu läx pallon perään, mutta siitä suoriltaan täpöllä takas sen saman koiran luo ja tällä kertaa alko ihan rähiseen sille. Ja vähät välitti mun huudoista! (Ois nii pitäny laittaa se ton ekan karkaamisen jälkeen jo kii! tyhmä minä..)

Ja sitten ku mä olin niin TYHMÄ, että jatkoin vielä sen kutsumista vaikka olis pitäny lähteä vaan heti ekan huudon jälkeen paikalle ja tehä sille selväksi mitä mieltä olen tollasesta käytöksestä. Kyllä se sieltä sit lähti tuleen, en laskenu montako kertaa piti kutsua mutta ihan liian monta! Ja enhän mä voinu sitä siitä luoksetulosta tietenkään torua (vaikka sisäisesti kiehuinki). Niin, nyt se varmaan luulee että on ihan ok lähteä rähisemään muille kesken treenien, ja että voin mennä mamman luo sitte ku oon ensi saanu haukkua muita koiria, sitte ku itellä on sellane fiilis.

Mua niin ärsyttää kaikki! Miten Kertusta on tollanen rähjä tullu, ja mihin sen luoksetulot on kadonnu! Ja miks mä vaa huusin ja huusin ku oisin varmasti sen saanu kii siitä paikan päältä ja olisin päässy torumaan... Mua oikeen nolottaa koko homma, tuli sellane olo että oon epäonnistunu ton koulutuksen suhteen täysin eikä ees tee mieli mennä mihkää treeneihin tollasen urpon kanssa!

Ite on jotenkin vaa miettiny, että toivottavasti ei oman koiran päälle karkaa kukaan vieras koira, mutta nyt saakin pelätä että oma lähtee rähiseen muiden luo!! VOI KURJUUUS!!

Nyt Kerttu joutuu tehohoitoon, liina mukaan jokaselle mettälenkille ja pihapisullekaa ei pääse nyt vapaana. Alotettiin tänä aamulla ja tietysti se totteli ku unelma ku ei mitää häiriöitekijöitä ollu näkyvissä, mutta nyt ootetaan että saadaan niitäkin kuvioihin. Toi luoksetulo on PAKKO nyt saada satavarmaks, eihän tästä muute tuu mitään!

Ja rähinöimiseen laitetaan kanssa piste. Ainakin tosissamme yritetään. Onhan meillä ohituksissa ollut pientä rähinäongelmaa jo jonkin ajan. Riippuen vieraan koiran eleistä, ohitusmatkasta, mun namien hyvyydestä ja paikasta, ohituksista onnistuu ehkä fifty-sixty. Siihen otetaan nyt oikeen kunnon vastaehdollistamistreenit naksun avulla.

Oltiin muuten tässä pitkästä aikaa vesikoiralenkillä (viimesestä kerrasta vierähtäny varmaan jo puol vuotta). Kerttua jännitti! Se kulki melkeen koko lenkin mun takana ja yritti olla hirveen näkymätön muille. Ei tosiaan halunnu rähjätä kellekkään vaan lähti tilanteesta pois jos joku tuli liian iholle. Ehkä eri asia ku 10 vierasta koiraa tulee samaan aikaan haistelemaan...